fredag 28. desember 2007

Godt nytt år!

Tenk, så var straks 2007 over, og dagene hvor ekspertene spådde jordens undergang, og alle med tilknytning til en data holdt pusten i spenning (jeg snakker selvfølgelig om milleniumsskiftet..) er enda et år tilbake i tid. I morgen reiser jeg på fjellet for å tilbringe årets siste dager sammen med gode Bergensvenner. Derfor tenkte jeg å legge ut en liten tankerekke om nyttår før jeg forsvinner ut av nettilgang:)

Det er tid for å gjøre opp regnskap for året som straks er forbi, enten det er rent økonomisk, eller mer tankemessig og følelsesmessig.
Jeg leste i Vårt Land her en dag at psykologer anbefalte en liten "opprensking" i livet mot slutten av året, og dermed fikk jeg medisinsk bevis for at min årelange tradisjon med årskavalkade slett ikke er så dumt.
Så min anbefaling på tampen av året er å ta seg tid til å sette seg ned og tenke gjennom det som har vært, gjøre opp status, og se med friske øyne på året som komme, uansett hvor klisjéfylt det enn måtte høres ut.

Nyttårsforsetter har jeg aldri vært noe forkjemper for, men det føles alltid godt å begynne på et nytt år, med blanke ark ( for å forsyne meg grovt av klisjékvoten :), og et hav av muligheter foran meg. Så håper jeg at jeg om et år kan si at om jeg ikke nådde alle drømmene og håpene jeg nå har for året foran, så gjorde jeg maks ut av alle muligheter som ble gitt meg.
Kanskje er dette året for å tenke nytt, for å våge seg utpå områder man ikke helt behersker, men så gjerne skulle beherske. Det er ofte ikke så mye som skal til før man kan få ny giv, ny glød, nytt mot. Jeg for min del starter med å prøve meg på telemark. Om det ender med knall og fall og et løfte til meg selv om aldri å prøve igjen, eller det gir mersmak, og jeg blir å finne på "planker" resten av vinteren, vel det gjenstår å se. Prøve skal jeg i alle fall, og om enn dette var et eksempel av mer triviell sort, så er det en tanke jeg ønsker skal prege flere sider av livet mitt. "Den som intet våger, intet vinner"
"Det kan ikke gå verre enn på dunken"- som en tidligere lærer sa til meg.
Hva skal du prøve neste år?
Om det gjelder de velpreparerte løypene for telemarkssvinger, eller livets til tider røffe, ulendte, umerkede og overraskende stier, så er det et ord jeg ønsker skal følge meg i året som kommer:

-Herre, vis meg dine veier, og gi meg mot til å gå på de.....

Godt nyttår alle sammen!

Ingen kommentarer: