søndag 2. august 2009

Høstlig melankoli




"....pale days can teach you to see..." synger Kings of convenience i en av sine sanger. Jeg synes det er en god beskrivelse av tiden vi går inn i nå, og jeg tillater meg alltid å bli litt tankefull når høsten nærmer seg. Når lufta gir et lite hint av en kommende kuldeperiode. Ikke noe stort hint, bare en liten brodd som kjennes når kvelden nærmer seg, og som vennlig pirker meg i huden og minner meg om forandringer.
For høsten har alltid betydd forandring for meg, og det har alltid vært en drømmende tid, en tid jeg både ser tilbake på ting som har vært, men også drømmer om ting som ligger foran.
Kanskje er det sommerens varme som på ett eller annet tidspunkt gjør meg så døsig at jeg trenger denne "oppkvikkeren" som minner meg om nye tider. Skjønt, sommeren varte vel frem til 1.juli, og så gikk den visst sin vei, enn så lenge..

Nå er jeg fullstendig klar over at melankoli er en heller alvorlig sinnstilstand, og jeg lengter absolutt ikke etter den, det burde nok ingen ved sine fulle fem gjøre. Men i mangel av et annet ord...
Høsten gjør meg alltid litt trist, samtidig forventningsfull. Noe er over, en lang varm sommer kanskje? Ferie, den jeg har sett frem til siden januar feide over Bergen med sine kalde vinder, og i lange kvelder på lesesalen. Nå er den straks forbi.
Kanskje er det vemodet over at tiden synes å gå fortere og fortere? Eller er det spenningen over å ane konturene av høsten som ligger foran meg?

Det er forandringens tid, og selv om ikke denne høsten heller byr på de store forandringene hva oppholdssted og hjemmeadresse angår, så er det nye ting på ferde allikevel; ny leilighet, ny samboer, nye arbeidsoppgaver i Navigatørene, nye fag på skolen, og ikke minst; nye opplevelser med gode venner, og nye mennesker å møte.

Jeg gleder meg, over livet, over alle små og store detaljer som gjør denne livsveven særegen for akkurat meg. Alle de duse sommerfargene trenger en kontrast, kanskje er det de bleke høstdagene som gir den kontrasten?
Jeg gleder meg i alle fall over livet, over alt det har å by på. Jeg gleder meg over å være ung, frisk, velsignet med så mange utrolige mennesker rundt meg på alle kanter som hver på sin måte gir meg inspirasjon og gleder, håp og funderinger.

Og så gleder jeg meg over å ha en himmel over livet, en himmel som på tross av sine spektakulære fargeskift alltid forblir den samme....

"Vi lever alle under den samme himmel, men har forskjellig horisont".. jeg er glad for å få utvidet horisonten min....

1 kommentar:

Anonym sa...

Det utydelige mot det klare, det hjelpeløse mot det sterke, den svarteste natten mot sollyset... Ja, alt får oss til å se. Ha en fargerik høst!

S