søndag 11. oktober 2009

Å risikere

På besøk hos ei god venninne ikveld kom jeg over et dikt som jeg har lett etter lenge. Det betydde mye for meg når jeg gikk på ungdomsskolen, men jeg har ikke funnet det igjen senere, før idag....


Å le er å risikere å bli tatt for å være dum
Å gråte er å risikere å bli oppfattet som sentimental.
Å komme en annen imøte er å risikere å bli involvert.
Å vise følelser er å risikere å blottlegge sitt egentlige jeg.
Å gi uttrykk for sine ideer, sine drømmer, er å risikere å tape ansikt.
Å gi kjærlighet er å risikere å ikke få noe igjen.
Å leve er å risikere å dø.
Å håpe er å risikere fortvilelse.

Men du må risikere noe, for den største faren i ditt liv er å ikke risikere.
Den person som ikke risikerer gjør ingenting, har ingenting, er ingenting.
Han kan kanskje unngå lidelse og sorg, men han kan rett og slett ikke forandre seg,
føle, vokse, elske - leve.
Lenket til sine holdninger er han en slave.
Han har forspilt sin frihet.

Bare en person som risikerer er fri....

Hugo Prather

2 kommentarer:

Irene sa...

Sant, så sant!

aasne sa...

Hei Ingvill!
Så gøy at du kjenner Åge og Berit, og at de har lurt deg inn på bloggen min. Takk for gode ord!

Telemark er nærmere bestemt Seljord.

Jeg skal nyte sommerfuglene :) Du får ha lykke til med risikeringen!


Åsne.