torsdag 28. august 2008

Delmål og de overordnede

..alle veier fører til Rom. Altså, det var flere av de.
Har du noen gang fundert på hvorvidt det er flere veier til målet med ditt liv? Da må du selvfølgelig ha funnet ut hva målet med ditt liv er, og det er fillern meg ikke enkelt. Faktisk tror jeg det kan være så vanskelig at det klassifiserer som et eksistensielt spørsmål :)
Vi kan ha mange mål i livet; å bli gift, å bli ferdig med å studere, å få seg en jobb, få barn ( for å nevne noen heeelt villkårlige noen :) men finnes det et overordnet mål?
Ja, jeg tror det, og nettopp det har vel sammenheng med troen min.

"Gud har en plan med ditt liv" heter det i en barnesang. Dessverre for meg har jeg glemt hvordan resten av teksten går, kanskje hadde jeg hatt godt av å huske litt mer av den.. I alle fall gikk jeg blindt under denne troen i maaange år. Gud har en plan med mitt liv. Flott! Da må jeg bare være veldig flink sånn at jeg finner den da..... og det er jo enkelt, er det ikke???
Jeg ble "tvunget" av en kamerat idag til å sette ord på hva jeg mente med at jeg hadde forandret syn på dette med at Gud har en plan med mitt liv, og dermed spant tankemaskineriet mitt igang igjen.
For hva mener jeg; jo, jeg tror fortsatt at Gud har en plan med mitt liv, hva skulle ellers være meningen med at jeg er her på jorden, siden jeg jo også tror at Gud eksisterer? Poenget er vel det at det har gått mer og mer opp for meg at Han har et overordnet mål med mitt liv; jeg skal ære han med det, leve slik at jeg vitner om han for andre, men først og fremst skal jeg være hans barn, og nå evigheten sammen med han. Hvorvidt jeg bor i Bergen eller Oslo, blir lege eller lærer, gifter meg eller forblir ugift, eller hva det nå enn måtte være, så setter ikke det noen stopper for hans plan med mitt liv. Hvis jeg er villig til å holde meg nær til han, så vil jeg nå målet med mitt liv - i alle fall det målet Han har satt på det. Hvorvidt jeg når alle mine mål, det er en helt annen sak :)
Og det gir meg ro til å senke skuldrene, for nettopp da blir ikke fallhøyden så stor dersom livet tar en uventet sving, eller jeg ikke oppnår alt jeg ønsker, og håper. Jeg kan fortsatt nå målet; det er bare en eneste bønn unna....

Ingen kommentarer: