tirsdag 29. september 2009

På gamle trakter

Årets "høstferie" ble avsluttet med noen herlige dager i Oslo.
Veldig koselig å treffe igjen gamle kjente, og ha late dager sammen med Ellen Marie: laaange frokoster, nystekte scones, loppis,kaffe med Anne og Kristoffer, et glass vin og gode samtaler.



"I´m starting with the man in the mirror..." eller hva EM???


EllenMarie og Anne; go´jentene fra Oslo!!!


Takk for alle gode dager!!!


Greit med bekjentskaper! Ikke hver dag man får gratis kaffe og kake på Oslos beste kafé; Bare Jazz (og jada, det er en kombinert kafè og platebutikk, for dere som ikke har vært der enda, anbefales på det sterkeste!!!)


Alltid utrolig kjekt å komme tilbake til Oslo, og jeg blir alltid minnet om hvor utrolig bra jeg hadde det de to årene jeg bodde der; mest på grunn av alle menneskene jeg fikk bli kjent med, men også Oslomarka, menigheten, leiligheten på Sagene.
Oslo har en god stemning i seg, men dessverre har byen mange riper i lakken.

Å vandre langs Akerselva eller tusle rundt nede ved Vaterland og Spektrum gjør at man ikke kan lukke øynene for en rimelig ubehagelig sannhet: Det er så enormt mange skjebner, så mange som virkelig ikke har trukket et strå på langt nær så langt som det jeg trakk i livet (eller fikk tildelt??)
Unge gutter som er dealere for andre høyerestående i gjengen, de ungarske damene som bruker grillplassen som kjøkken og vasker grytene sine i Akerselva ( akkurat som damene i Mali, ett av verdens fattigste land, vasker sine kjeler...) den spankulerende damen i utslitte klær som søkte kunder i sitt eldgamle yrke, den stramme lukta av urin som gjør at du aller helst bare vil snu deg bort. "Skal vi ta kaffen på Grunerløkka i stedet?....." For jeg skal ærlig innrømme det; jeg snur meg helst bort, og jeg priser meg lykkelig over den rene luften og det rolige nabolaget i Bergen.
Men uansett er sannheten den samme; det finnes mange skjebner, og mange strå....

1 kommentar:

Anonym sa...

Herrli'land så livgivende dager! Blir du med på BareJazz en dag?! Du er toppen! EM