torsdag 15. oktober 2009

Et lite stikk i hjertet..


Satt og kikket på noen bilder fra Mali, og fikk plutselig et savn over meg. Tenkte to år tilbake i tid, og disse tankene ble til noen ord som beskriver en dag av de to månedene jeg var der. Den gjorde inntrykk for å si det slik...

"I Kontrastenes land vandrer sorgen og gleden sammen. Omkranset av hulkende mennesker satt jeg mellom jordhyttene og overvar en begravelsesseremoni idag morges. Det var ei jente på min egen alder som var gått bort, kun to uker etter at hun fødte tvillinger. "Blødninger"-ble det sagt. Den ene tvillingen var også død. Og nå satt jeg altså her, en hvit medisinstudent fra et land som vasser i midler og ressurser, og så hvordan mennene i familien pakket den døde inn i et teppe, og så begynte folkemassen å bevege seg, en langsom, sørgende masse, hvor unge kvinner noen ganger hylte ut sin sorg for så å falle om. Nummenhet tror jeg best beskriver det jeg følte..
Og så, når solen brått hadde forlatt oss, og parafinlampene i landsbyen kjempet mot det knugende mørke, da fikk jeg et møte med livets andre side. I en skitten fødestue, en bygning av jord og leire, like skitten inni som utenpå, på en hard metallbenk langt fra epidural og kjapt nummer til vakthavende lege, fikk jeg være med å ønske et barn velkommen til verden. En lykkens stund - eller? Den unge kvinnen med utseende som en sliten 70 åring, gav ikke fra seg en lyd da hennes femte barn kom til verden. Kanskje orket hun ikke, kanskje var det ikke skikken. Hva vet vel jeg? Ute på mitt første innblikk i verdens helsevesen - langt fra sterile ganger og jevnlig oppfølging. Langt fra pensumbøkenes eviglange teorier. Her, ute i det virkelige liv. Det livet som noen ganger slår deg i magen med en knyttneve så hard at du er sikker på du aldri skal reise deg igjen. Det livet som også gir deg minner og øyeblikk du bevarer som skatter i ditt hjerte, og som fungerer som lyskilder langs den lange veien kalt studiet.
Det livet som utfordrer og oppfordrer - til handling. Det livet som forhindrer deg fra å bli likegyldig-om enn bare for en liten stund."

Ingen kommentarer: