mandag 5. juli 2010

Relasjoner I

På bussen hjem til Telemark idag fikk jeg en uventet inspirasjon..
Sliten etter ei lang helg og mye reising var jeg fornøyd med å finne meg en toseter alene på bussen som skulle ta meg fra Oslo til Notodden. Idet jeg hadde funnet frem iPoden ble imidlertid freden brutt av to menn i 30 årene som satte seg bak meg. Odøren som fulgte de talte sitt tydelige språk om en helg mer våt enn tørr. Og over dunsten av sprit og tobakk den umiskjennelige "jeg tar på meg litt ekstra parfyme, så kanskje ingen merker ånden min"-duften.

Jeg var egentlig klar for å skru opp volumet på iPoden min da han rett bak meg begynte å prate i telefonen, og samtalen tok en vending som gjorde at jeg heller skrudde ned volumet ( det kan vel ikke kalles å tyvlytte når hans eget volum alt var skrudd på maks, kan det vel?)

I løpet av turen til Drammen ble jeg (u)frivillig vitne til en halvfull mann i tredveårene som sammen med sin kamerat gjorde sitt beste for å "disse" (lokalt uttrykk for å snakke stygt om) kvinnfolk/kjerringer, og opphøye drikking som en fantastisk form for å glemme alt det disse forferdelige vesnene hadde gjort mot han, og hvor lykkelig han var nå som det var over.

Jeg fikk en uggen følelse inne i hjerterota, ikke fordi de luktet vondt, heller ikke fordi de snakket særdeles nedlatende om mitt eget kjønn, men det var heller noe i det intense forsøket på å overbevise seg selv som fikk meg til å lytte, og undres....

Relasjoner..... De vi danner, de vi håper på, de vi drømmer om, de vi forkaster, de vi ødelegger, og som ødelegger oss...
Hvorfor er det så enormt mange som sliter i livet på grunn av relasjoner?? Hvorfor er det så mange drømmer som knuses når relasjoner blir brutt, og hvorfor er det så mange som sitter igjen med enorme sår på grunn av relasjoner?

Jeg fikk ingen gode svar ramlende ned i mitt hode i løpet av bussturen, men jeg fikk mange spørsmål, og tanker.
En tanke jeg har hatt i det siste, uavhengig av dagens bussamtale er hvordan helseNorge ville sett ut dersom vi på en eller annen måte hadde klart å finne en måte å hjelpe, virkelig hjelpe alle de menneskene som sliter i sine relasjoner?
Jeg tror helseministeren hadde jublet, fordi halve helsebudsjettet kunne frigjøres til andre ting.
Bare tenk hvilken enorm innvirkning ødelagte eller brutte relasjoner har for oss, både fysisk og psykisk.

Og på tross av mine "bussvenners" iherdige forsøk, så er ikke alkohol det som bør skrives ut som resept på brutte relasjoner...... om ikke jeg har andre svar har jeg ihvertfall det....

Ingen kommentarer: