torsdag 31. mars 2011

Ny jord, ny vår



Det er duft av vår ute ikveld. Ja, det er helt sant! Vinden bærer bud om varmere tider, og idet den stryker meg over kinnet bringer den både minner og drømmer.
Det er siste vår med eksamenslesing, siste vår som student - hvis alt går etter planen. Det er ti år siden våren jeg var russ.. kanskje på tide å skifte beite?
Jeg satt på en benk og så utover Bergen ikveld. Byen som helt plutselig og uventet for 6 år siden ble mitt hjem. Det var Ingvill Aa som kom hit da, og jeg er fortsatt meg, men allikevel så annerledes. Formet ikke av byen, men av menneskene her, av de valgene jeg har gjort hittil i livet. Hvem hadde jeg vært om ting hadde gått som jeg håpet våren for 6 år siden? At jeg ble i Oslo? livet hadde vært så totalt annerledes.
Jeg trodde ikke jeg kunne få det bedre enn jeg hadde det i Oslo, men når jeg jogget hjemover idag gikk smilet omtrent rundt hodet mitt i glede over livet her, livet nå, livet hittil.

Vel hjemme fikk jeg ånden over meg og gjorde vårrengjøring i "hagen". Lukten av jord og gress minnet meg om tidligere tider, og fylte meg med lengsler for fremtiden, ut av byens kjas og mas...

Igår leverte jeg søknad til turnus... Det lange lerret som skulle blekes er snart ferdigbleket, dvs... klart til å jobbes videre med.. For det skremmer meg å være ferdig som student snart, klar (??) til å hoppe uti det store intet, ut i det jeg visstnok har brukt de siste 6 årene på å forberede meg på.

Det er kapitelskifte snart, det er ny jord, nye muligheter, og jeg er takknemlig og fylt av ærefrykt..

1 kommentar:

Margrete sa...

Nydelige bilder og herlig tekst.
Liker! :)