tirsdag 25. september 2007


Meg og vesle Samako

Etter tre uker i bushen er vi en snarvisitt i Bamako for å ordne forskningspapirer. Hva man skal skrive om i bloggen for å oppsummere tre uker stappfulle av opplevelser er vanskelig.
Vi har opplevd så mye, både fysisk og ikke minst følelsesmessig. Å leve blant noen av verdens aller fattigste, som allikevel deler så rikt av seg selv, er utfordrende på mange måter. At livet og døden går hånd hånd ser vi så enormt mye mer tydelig enn i Norge.
Vi har kommet godt inn i rutinene på sykestuene, og kalles bare tobabou dogotoro mousso (hvite medisinkvinner) Her en kveld sang vi på malisk radio(!!), og ble introdusert som to hvite kvinner som har kommet for å urydde malariaen...
Mitt følelsesmessige fordøyelsessystem har fått litt forstoppelse, og jeg har innsett at noen følelser, noen opplevelser blir bare for store å prøve å fordøye. De får bare være der, som minner over ting jeg har opplevd.
I løpet av disse ukene har jeg blant annet vært med på to fødsler, brutale på hver sine måter, og blandingen av glede og smerte ble kanskje enda større enn i norge ( ikke vet jeg, min første fødselsopplevelse ble i en mørk skitten fødestue på landsbygda i Mali..)

Vi reiser opp igjen i morgen, forhåpentligvis med forskningstillatelsen i orden. Da blir det å reise rundt i landsbyer og intervjue folk om søstre døde i svangerskap...

Det var et lite innblikk i mitt svette liv her nede. De store livsfilosofier uteblir, simpelten fordi inntrykkene er for mange...



Elveforsering i pirog


En liten malariasyk gutt får behandling

PS! For mer info om malioppholdet, sjekk ut Maris blogg: www.mariogchristian.blogspot.com

1 kommentar:

Hilde Marie sa...

Hei snuppa! Er kjekt å følge med i bloggene til alle dere som er ute og opplever den store verden, misunner dere det. Kan tenke meg at inntrykken og opplevelsene står i kø, og er nok ikke bare bare å fordøye alt. Ønsker dere alt godt på turen, ta vare på hverandre og vær forsiktige. Ingen turer opp i nord dersom det er uroligheter!! Gla i deg, så håper jeg vi snakkes over nyttår;)