søndag 2. desember 2007

Mellom bakkar og berg

..riktignok ikke utmed havet, men heller i 3000-4000 meters hoyde i Andesfjellene.

Det er sondag formiddag, og etter fire dager paa trekking er vi tilbake i Cusco. Stive og stole i laar og legger, men ellers i tipp topp form.
Det har vaert noen fantastiske dager, med fantastisk vaer, spektakulaert landskap, gooode venner og artige guider.

I lopet av fire dager forserte vi 42 km paa vei mot Machupicchu godt hjulpet av 14 baerere og en kokk som sorget for at campen stod klar naar vi kom fram, og som dessuten tryllet fram digre frokoster, og baade tre retters lunsj og middag! Ingen fare for at vi skulle sulte i alle fall!!!

Det er vanskelig aa beskrive turen i korte trekk, og jeg kommer nok ikke til aa kunne fordoye den ordentlig paa lenge. Men aa gaa paa 1000 aar gamle stier i baade jungel og opp i hoyden var godt baade for kropp og sjel.
Jeg maatte flere ganger stoppe opp og bare takke, og kjenne paa hvor utrolig priviligert jeg er!!

Gjengen vaar paa ni fikk fort kallenavnet Locos Norwegians, da vi hadde et sinnsykt humor ( noen ymtet frempaa at det var overdose av oksygen etter nedstiging...) og laget liv i leiren ved aa involvere baade baerere og andre turister i norske "konfirmantleirleker" Lenge siden jeg har ledd saa mye!!!
Jeg fikk forresten nytt navn her nede, da Ingvill fort ble IngBill for spansktalende. Saa mitt navn ble Linda, godt fornoyd med det:) Dere som ikke kan spansk, sjekk det opp:)

Om vaeret var fantastisk de tre forste dagene var det tilsvarende daarlig da vi i gaar natt klokken 0345 vaaknet opp for siste etappe til Solporten og Machupicchu... Den spektakulaere utsikten lot vente paa seg, da taake dekket hele omraadet. Men syngende paa "Raindrops keep falling" tok vi fatt paa nedstigingen til den mystiske byen, og etter aa ha vandret rundt med regnponcho en stund lettet det, og jeg trigget min hoydeskrekk ved aa klatre opp paa en topp for noen bilder etterhvert som taaken lettet.

Vel, det var en beretning fra en fantastisk tur, mer kommer nok senere.
PS! Bildene er Irene sine, jeg laaner de,siden jeg sliter litt med aa legge inn bilder paa PC her nede.



Meg og Anders paa toppen av dead womans pass, 4200 m.o.h. etter en stigning paa 1200 hoydemetre var det godt aa komme opp!!!

Vi nyter utsikten!!! F.v: Christian, Anders, Julie,Heidi, Meg, Irene og Mari

..og saa ble vaeret daarlig... Men jeg og Irene nyter Machupicchu allikevel:)

Ingen kommentarer: