søndag 31. august 2008

Hverdagshelter

Har du noen ganger fundert over hvem som er dine helter?
Sikkert! Da jeg var liten kom de på rekke og rad: det var Kris Kristofferson som Rubber Duck i den legendariske filmen "Convoy", det var Benedickte Adrian i Dollie DeLuxe, det var gutta i East 17, og en hel rekke andre som skjøt fart på min stjernehimmel, for så å bli borte like fort ( selv om Rubber Duck fortsatt er legendarisk...) Så ble det mer "fromme" helter, som Moder Teresa,Broder Yun, Richard Wurmbrandt..
Nå skal jeg ikke trekke noen av de sistnevntes heltestatus ned i støvet, men noen ganger befinner heltene seg nærmere enn man tror.
Hvis jeg hadde blitt spurt av noen idag hvem som er mine helter, mine forbilder, ville mamma og pappa kommet øverst. De er helter hver dag, for hverandre, og ikke minst for meg. De gir meg pågangsmot når jeg er nede, og fyller meg med en enorm takknemlighet og stolthet. Derfor er de mine helter; de får meg til å gi noe ekstra, til å se livet fra litt andre vinkler.
Har du noen helter i din nærhet? Si det til de - vi har vel alle en drøm om å være et forbilde for noen, at livene våre har betydning for noen andre. Ei venninne sa en gang til meg; "Husk, i dag kan du være noens mirakel"....

Ingen kommentarer: