fredag 12. september 2008

Åndelig Power nap


..er et uttrykk som omtaler en kort stund med intens hvile, slik at man i en stressende hverdag kan få energi nok til å gyve løs på neste arbeidsoppgave eller gjøremål med friskt mot. Flott! Det trenger vi virkelig alle sammen!
Problemet er hvis denne power nap´en blir for lang, for da blir man sløv, og det er definitivt vanskeligere å stå opp igjen! (Neida, alle dere som hviler middag, bare fortsett med det, det er visstnok vitenskapelig bevist at det er sunt... ;)
Jeg sover ikke middag. Kanskje burde jeg gjøre det noen ganger, for jeg har det med å ende i "overload-grøfta" (og ikke ser det ut til at jeg lærer heller)
Men på vei hjem fra min dose med menn i plast og maske ( neida, ikke noe suspekt her, annet enn den nye Batman filmen ;) ble jeg gående å tenke på Åndelig Power Nap. Er det et begrep vi kan bruke? Jeg tror det. Jeg prøver i alle fall, så får du ta det til deg om du kjenner at det er til deg, hvis ikke lar du det bare passere :)

Som kirstne er vi kalt til å være lys og salt i verden (Matt. 5.13-16) For en arbeidsbeskrivelse! Ikke noen vanlig 9-4 jobb. Slitsomt, og ikke så rent lite vanskelig. Men vi skal få kraft og styrke fra Den Hellige Ånd (jfr. Jesu ord til disiplene i Apg 1.8) Enda godt det da, men gjør ikke det oss til Guds "arbeidstakere"?? Nei, vi er ikke først og fremst Guds tjenere (Joh 15.15) men Hans barn, Hans venner. Likefullt er vi kalt til å gå ut og bære frukt som varer (Joh 15.16) Jeg vet ikke med dere, men selv om jeg jo vet med mitt hode at det er Den Hellige Ånd som jobber i meg, så synes jeg det er en tøff oppgave allikevel jeg da, og jeg tøyer nok strikken litt langt i forhold til hva jeg selv skal prestere mange ganger. Jeg må jo handle for at dette skal gå, eller hva??? Men da er det ordet i Hebreerne som hvisker meg i øret: "Den som kommer inn til hans hvile får jo hvile fra sine gjerninger, likesom Gud hvilte etter sine gjerninger" (Hebr. 4.10) I den konteksten verset står er det klart å se at her menes den dag vi en gang skal komme hjem, men jeg velger å tro at den kan tolkes til hvile her også: Vi må komme inn i HANS hvile, for å få hvile fra våre gjerninger. Når den allmektige gud måtte hvile, så er det vel ikke så rent lite utenkelig at vi må hvile også....
Og dette er nok grøfta for mange av oss.... men det finnes en annen grøft også...

- Vi blir i hvilen; power nap´en som det var ment til å være ble heller en 4 timer lang middagshvil, og det ble så innmari vanskelig å stå opp igjen. Vi ble sittende i våre kirker, i våre gjenger,fordi vi trang påfyll...
Men det er vanskelig for lampen å lyse ute i mørket hvis den står til lading inne i stua hele tiden....
Og om lyset ikke lyser blir det fort så mørkt at det blir vanskelig å finne lysbryteren og slå på det lyset som hele tiden er tilgjengelig.

Vi trenger ikke jobbe for å lyse i oss selv, men vi må være villige til å komme oss ut av laderen i ny og ne, og skru på lysbryteren igjen...

Det er en tid for alt - hva er din tid akkurat nå?

Ingen kommentarer: