torsdag 27. mai 2010

Hånd i hånd

"Livet er jo så godt, det er derfor det gjør så vondt....."
sitatet kom under en samtale med en god venninne her en dag. Vi satt på cafe og delte liv, tro, tvil, glede og smerte.
Det finnes konstanter her i livet som følger hverandre så tett at de omtrent blir ett; du kan ikke ha det ene uten å ha det andre: som natt og dag, oppoverbakke og nedoverbakke ( i alle fall her borte :) glede og sorg, tro og tvil.

Når jeg var liten var jeg mørkredd ( og egentlig redd for alt annet også..) og jeg husker en kveld, etter at mamma hadde rullet dyna rundt meg ( helst så tett som mulig, det føltes liksom så trygt det) og satt seg på sengekanten min at jeg sa : "Mamma, jeg skulle ønske at det ikke fantes natt, det er jo bare fælt, mørkt, stille, alle sover...." Mamma strøk meg over pannen slik bare mammaer kan gjøre og sa; "Men hvordan skulle vi da få hvile? Få krefter til en ny dag? Vi trenger natta skjønner du Ingvill" Jeg tror ikke ordene der og da hadde noen umiddelbar effekt; jeg fortsatte å tråle rommet for troll og monster før jeg la meg, og det fortsatte å knyte seg i magen hver gang det gikk mot leggetid - men ordene fra mamma ligger der enda, og som med så mye annet sagt i barndommen endres betydningen, og de vise ordene inntar den posisjonen de skal ha.

Jeg er ikke lengre redd for natta, ett eller annet sted på ferden hit lærte jeg meg å sette pris på det jeg før var så redd for, og helst ønsket at Gud skulle fjerne ( jepps, ble nok bedt noen kveldsbønner med det temaet ja, greit det ikke ble noen umiddelbare bønnesvar :)
Igår overvar jeg en fantastisk solnedgang, dagens farvel, og allikevel med en lovnad om at den kommer tilbake - det er nemlig slik det ofte er; disse motsetningene vandrer sammen, og avløser hverandre. Så da er det kanskje ikke så ille å slippe de til, alle de tingene vi helst vil være foruten; oppoverbakker (tja, her løper de jo motbakkeløp til de stuper, så gjelder kanskje ikke alle det der nei...) sorg, og tvil.

"Å tro er å håpe så sterkt at en handler på det" sa en mann til meg tidligere i vår. Håp.... det bærer med seg en åpenhet til tvilen. De følges liksom ad de to også. Du kan ikke fjerne det ene uten å fjerne også det andre. Så blir utfordringen å leve i den spenningen; å våge å tro at selv om sola går ned, så kommer den opp igjen ......

Et siste sitat fra en alvorlig kronisk syk mann: "There are those who would sit and curse the dark rather than lighting a candle"....


Fra den gang verden var stor og skummel....


...og lykken var et pappafang:)

Ingen kommentarer: