tirsdag 5. april 2011

Forsinkelser


"Det er omveiene, forsinkelsene og sidesporene som beriker ens liv."
Nils Kjær

Målbevissthet dyrkes som et stort gode - og det er bra det, livet, og verden går fremover da, men for å være ærlig, når jeg ser på livet mitt ( jada, jeg vet, høres ut som om jeg har nådd 90, minst!!) så er det ikke de dagene jeg har vært effektiv og særs målbevisst jeg ser tilbake på og fryder meg over. Det er heller ikke det jeg ønsker å bli kjent som; "Ingvill, den målbevisste og effektive"
Nei, det er når dagene, eller livet for den sags skyld, har tatt en omvei, et sidespor, noe vekk fra MIN opprinnelige plan, de dagene husker jeg, de øyeblikkene er kjære for meg. Det er det jeg ønsker å bli kjent som; "Ingvill, du vet, ho som har rom for forsinkelse og endringer i planene.." Ikke at effektivitet er å forakte, å virre rundt på et evig sidespor er ikke livet det heller. Men det er noe med mentaliteten med ikke å være redd for omveien, forsinkelsene, og sidesporene. Kanskje gir de oss nye perspektiver, nye tanker, tid til å reflektere, tid til en samtale vi glatt hadde kjørt forbi i den opprinnelige planen.
Og kanskje øker vi sjansen for at vi lytter, til hva livet, og Han som satte oss her, sier til oss, mens vi sitter der og venter på neste etappe?

Hva hadde forresten Norge vært uten slike "sidespor"? Hvor ellers i verden går man tur som oss? Ikke fra A til B, men fra A, og en runde, en fin runde, noen ganger en våt runde, en forblåst runde, en frisk runde, en vakker runde, tilbake til A. Et sidespor.. en omvei.. eller rett og slett bare en del av veien.
Det er lettere å få med seg omgivelsene på en kjerrevei i Sogn enn på autostradaen i Tyskland...

Og forresten... visste du at gresset er grønnest der vi går, bare vi husker å vanne og luke?

Stress ned, senk skuldrene, fuglene kvitrer, og veien ligger der den, så kan du velge om du vil gå eller bruke raskere, mer effektive fremkomstmidler..

4 kommentarer:

Robert sa...

Ingvill!

...du skriver jo rent vakkert!
Gjø'kke no å være 90 i hue nå og da!:)

Sylke Feldhusen sa...

Fint skrevet! Men du, det finnes også mange små sideveier og avkroker i Tyskland - autostradaen er bare for de som vil komme fort fram ;)

Ingvill Humlebrekke sa...

Robert! haha, fantastisk å se deg skrive på din herlige dialekt! Og du, vælkømmen tebakars snart a!! Vi gleder oss!
Sylke; ja, det er sant, og det finnes nok av motorveier i norge også ( ikke alle som er like enige i det kanskje :)

Ritabella sa...

I love it!!! Det er jo min store livsfilosofi; gresset er grønnest der jeg går:) Fabelaktig skrevet Invill Aa.