fredag 21. oktober 2011

Hjertesyk



Det er fredagskveld og jeg sitter benket over bøkene. Olav er i Latvia, på vei for å tilbringe tid med noen av menneskene vi ble så berørt av å møte i sommer; barn og ungdom med en på mange måter så enormt annerledes hverdag enn vår.
Og jeg tenker at mitt egne dovne hjerte hadde hatt så enormt godt av å vært med. For er det noe jeg står igjen med iløpet av denne høsten så er det at dragsuget etter å lese mer, lære mer, eksamensangst og leihet, er i ferd med å legge seg rundt hjertet mitt som en sykdom som hindrer det i å slå skikkelig.

Det finnes mange måter å bli hjertesyk på. Mange, og særlig i rike, røykende, fettspisende, bilkjørende vesten, opplever den fysiske hjertesykdommen, men, som jeg har lært av kirurgene - så er det jo sååå mange fantastisk spennende og flotte teknikker for å gjøre noe med slike hjerter. Å få pasientene til å gjennomføre livsstilsendringer er visst en utfordring det ikke snakkes om..

Men en helt annen ting er det sløve hjertet, det som ikke bryr seg, i hverfall ikke om annet enn det som har med meg og mitt å gjøre. Den sykdommen er mer dødelig enn andre. Kanskje fordi den kommer så snikende, kanskje fordi det ikke finnes en pillekur eller en operasjon for å gjøre noe med den.
Det kreves livslang medisinering i form av livsstilsendringer. Å endre livsstilen fra å tenke kun på seg selv, og hva som er best for meg, til å løfte blikket, se utover min egen horisont, og se hva som rører seg utenfor min egen comfort sone.

En annen farlig tilstand er selvrettferdigheten. Jeg innser at jeg i eksamenspanikk og mindreverdighetskomplekser er i ferd med å bli et stort offer for den. "Jaja, om jeg ikke har så stor tro på meg selv, så er jeg ihvertfall bedre enn han, eller henne, på det, eller det.."
Isteden for å løfte opp andre og selv bli oppløftet tråkker jeg de ned i tankene, i et håp om å løfte meg selv, men så lenge jeg ikke innser min egen grunnlidelse; skrekken for å være utilstrekkelig, vil jeg aldri kunne løfte opp hverken meg selv eller andre

Så må jeg kanskje komme til den konklusjonen; utilstrekkelig, men tilstrekkelig nok. Ingen lettvint operasjon kan endre et hjerte som ikke har det godt med seg selv, men jeg vet om en som er veldig god på å bytte ut sløve steinhjerter med friske, sunne hjerter ;)

Ingen kommentarer: