mandag 7. januar 2013

Et tips...

Det blir langt mellom innleggene her for tiden. Kanskje er det jobben som har skylda, både fordi den tar mye tid, men også fordi mye av det jeg opplever og funderer over er menneskene jeg møter til daglig - og de er taushetsbelagt. De lagres som inntrykk og minner, og jeg tar meg i det gang på gang hvordan jeg møter de. Er de kun et nytt navn på listen over dagens pasienter? En diagnose eller en skadehistorie? Eller er de en unik mulighet til å lære, om mine medmennesker, meg selv, ja menneskeheten som sådann?

I jula leste jeg en bok om nettopp dette; å evne å se hvert menneske som helt unik, med en historie å fortelle, både seg selv og andre.
Boken stod der så anonym i vår overfylte bokhylle. Men tittelen skilte seg ut og gav meg lyst til å lese:
"Brødhuset" av Tomas Bostrøm.
- om å bli sett
- om å gå fra selvfornektelse til tro
- fra overfladiskhet til bunnløshet
- fra skyld til befrielse
- fra redsel til oppbrudd.
Om et enkelt menneskes evne til å se andre, og hvordan denne evnen innvirker på deres liv og historie på svært så forskjellige måter.
Anbefales om du trenger dyp men lettlest litteratur på starten av et nytt år med blanke ark og en haug med fargestifter til :)

Godt nyttår!

Ingen kommentarer: