torsdag 5. april 2007

Påske - so what??

Overskriften kan kanskje virke noe hard og negativ, men poenget med den var å fange din oppmerksomhet, og hvis du leser dette, så klarte jeg det:)

Jeg har, som de fleste andre, som ikke har eksamen, eller oppgaver hengende over seg, påskeferie. Og det vil si late dager, joggeturer i skogen, skiturer på fjellet, telling av nyervervede fregner, familiesammenkomster, og mye god mat. Ja, det er vel kanskje beskrivende for de fleste nordmenns påske nå for tiden??? I følge et radioprogram jeg hørte idag har det religiøse ved påsken forsunnet mer og mer i bakgrunnen for de fleste av oss. "Ikke for meg" tenkte jeg, men måtte ta meg i det med det samme. For hva er det som har gjort at jeg i flere uker har gledet meg til påske? Er det fordi jeg har hatt en enorm forventning til at jeg skulle forstå mer av korset, oppstandelsen, og hva de hendelsene i påskeuken i Jerusalem for nesten 2000 år siden har å si for meg, Ingvill Aa, nå idag? Dessverre må jeg igjen konstantere fakta; nei, den tanken har nok slått meg, men ikke lenge nok til å slå nok rot til å spire og blomstre i livet mitt.

Jeg var i kirken ikveld, nattverdsgudstjeneste, og enda en gang innviterer min Gud og Far, min Herre og Frelser, meg til å komme til han, til å se at hele mitt liv, alle mine feilgrep, er ordnet opp i, ordnet opp i av Han, som i natt, for nesten 2000 år siden, opplevde å bli forrådt av sine nærmeste, pisket, plaget, for så å dø på et kors for at jeg idag kunne ta i mot nattverden, og ta del i Guds herlighet. Bør ikke det telle mer for meg enn hvorvidt jeg klarer å få en fin farge i løpet av påsken?
Det er mitt ønske, at Hans liv, og Hans død må prege mitt liv på en slik måte at jeg husker han, og takker han, og lever for han, gjennom de late dagene, gjennom joggeturer, skiturer, fregnetelling og alt det andre som hører påsken til.
Tenk over det inn i langfredagsnatta :)

Ingen kommentarer: