torsdag 14. mai 2009

Nye perler i østersen...

Det har vært stille i østersen en stund nå, mye fordi jeg har vært på reisefot i 6 uker... det er ca 4 uker mer enn jeg tenkte da jeg reiste hjem på påskeferie. Reisen har vært spennende i den forstand at jeg noen morgener har våknet uten helt å vite hvor jeg er, fordi jeg har sovet i så mange senger at jeg våkner opp uten å huske hvor jeg la meg forrige kveld.
Jeg skal ikke si det har vært drømmereisen, så langt ifra, men omstendighetene tatt i betraktning har det vært mange lyspunkter, mange smil, vennlige venner som har gjort alt de har kunnet for å hjelpe meg videre.
Men nå er jeg altså tilbake i Løvstakklien. Jeg har nettopp sagt farvel til tre latviere som skal komme igjen imorgen for å gjøre ferdig, "five hours, approximately...." Yeah right, approximately må vel være ordet som beskriver best disse 4 ukene med oppussing av et bad som i utgangspunktet skulle vare i 6 dager...
Livet blir aldri helt som en forventer, og i den store sammenheng er jo ikke dette noe å skrike opp om, men gosh, skal si det skal bli deilig å legge seg i sin egen seng, og faktisk kunne sitte hjemme og lese til de tre gjenværende eksamenene...
Og så blir jeg fylt av takknemlighet, for at jeg kan sove, istedenfor, som latvierene, å reise videre til neste uferdige bad for å jobbe til midt på natten, i støv som sikkert kommer til å føre til at de dør av lungesykdom som 40 åringer.... Urettferdig? Ja, virkelig, men det er en debatt mitt lille hode absolutt ikke orker å gå inn på.

Støv, er noe som også beskriver leiligheten, selv om den er skuret, vasket og luftet... Og det irriterer, både hals, øyne, og bevissthet- men ironisk nok, det er et irriterende sandkorn som skal til for a østersen danner de nydeligste perler. Kanskje er det slik også her? Kanskje har denne tiden som nomade vært spiren til perler?? Jeg vet i alle fall at siden forrige gang jeg lå i min egen seng har i alle fall en perle begynt å dannes:)

Vel ,da hopper jeg i seng, nyt nasjonaldagen dere, la oss feire friheten, uten å glemme at den er dyrekjøpt, ikke ta den forgitt!!!

2 kommentarer:

Berit sa...

Godt å se at du har kommet dæ på plass! Og ennu bedre å vite at neste stopp e en leilighet der en viss slappfesk har overlevd inne i meir enn tre uke i strekk uten å bli (særlig) lei av den! (lang setning, men i anledning elendig konsentrasjon satse æ på det e godkjent..)

Anonym sa...

Liker så godt bildet ditt om østersen. Perler som dannes gjennom motstand...