torsdag 20. august 2009

Min tøffe mor!!!

Ja, så er det altså offisielt, det vi i familien har visst noen måneder, men ikke har kunnet si til noen! Mamma er ei av 11 funksjonshemmede som i løpet av 30 dager skal tilbakelegge 50 mil tvers over nordkalotten, med ingen ringere enn Lars Monsen som turleder!!!
Mamma meldte seg på ( jada, jeg tar på meg en del av æren for akkurat det ;) NRK konseptet "Ingen grenser" i Mars, og siden den gang har det bare gått slag i slag, til det i mai ble kjent at hun var en av de 11 heldige som ble valgt ut blant 400 søkere. Jubelen stod i taket, og siden den gang tror jeg igrunnen sommerfuglene har kjempet om plassen.
Men, idag tidlig la de altså ut på tur, og den eneste kontakten vi kommer til å ha med mamma den neste måneden blir å følge med på web kameraet på nrk sine sider.

Mamma lider altså av nervesykdommen Multippel sklerose, og har hatt diagnosen i 11 år. For 3 år siden fant hun ut at rullestol kunne være et hjelpemiddel mer enn en hemsko, og siden den tid har det blitt mang en tur på diverse grusveier om sommeren, og ikke minst også med piggkjelke i skiløypene om vinteren.
Selv om sykdommen til tider virkelig krever sitt tror jeg mamma lever i filosofien at skal hun og sykdommen leve sammen, så får sykdommen innrette seg etter mamma, og ikke omvendt.

Det å få ha orkesterplass til samspillet og støtten mellom mamma og pappa er utrolig spesielt, og selv om de alltid har vært mine store forbilder, så har de blitt det bare enda mer gjennom de siste årene. Derfor er det med glede og takknemlighet jeg nå skal få følge mamma gjennom hennes eventyr nå. Det var så utrolig godt her om kvelden når jeg snakket med henne, å si " Mamma, ta oss med i tankene dine da, når du er på tur, opplev det for oss også" for de siste årene har det vært omvendt. Men nå kan jeg smile ved tanken på at mamma tar seg frem i en spesialbygget rullestol, full av livsgnist og energi, sta som alltid, og når hun kommer hjem vil det være med bagasjen full av minner, og en visshet om at hun virkelig sprengte alle sine grenser - ingen grenser....

Hvis du vil følge med så legges det daglig ut bilder og videoer på www.nrk.no/ingengrenser.
Jeg kommer i alle fall til å være hekta!

Heia alle sammen!!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Synes din mor er utrolig tøff som blir med på dette. Hun har vært (og er) et forbilde for meg når det gjelder å takle sykdom.
Jeg følger også med på NRK sine sider, det er jo så spennende...

Sylke