mandag 3. september 2012

En tid for alt..

Det er definitivt høst. Ute slipper tett tåke regndråper ned mot en allerede godt fuktet bakke. Inne er stearinlysene tent og pleddene flittig brukt. I helgen var det sommer heime østpå. Sommer med et glimt av høst - som spredte malingflekker i rødt og gult på enda grønne blader. En tid for sommer - en for høst. En tid for å arbeide og en for å hvile... Å hvile. Hva betyr det?Dypest sett? Hvile. Et godt ord, et håpefullt ord. Mangfoldig, rolig. Et lengtende ord. For hvem ønsker vel ikke å hvile? "Kom avsides med meg og hvil dere litt" sa en gang en mann hvis hjerte svømte over for menneskene rundt seg. Tilbaketrekning - retreat - vekk fra fronten, fronten vi danner oss hver og en i våre liv. Hvile. Sabbatsår for trette åkre. Hvile. Å hvile har en hensikt; å samle krefter for på ny å ta fatt. På ny å sette redskap i jorda, forvalte det vi har fått. Men hvilen er like viktig som arbeidet. Uten hvile jobber vi dårlig. Så hvordan hvile? - jeg måtte tenke meg om, hvordan hviler jeg? Når trekker jeg meg bort fra fronten i mitt liv? Når hviler sjel, og når hviler kropp? Noen ganger hviler de visst sammen - med en god film for eksempel. Andre ganger hver for seg. Som når tankene vandrer fritt mens kroppen løper i regnet. Er det greit å hvile da? Virkelig hvile? Vi er jo unge! Unge hviler vel ikke? Det er for mye som må gjøres - nå. Når arbeid og hvile flyter sammen - vel, da gjøres ingen av delene særlig effektivt. På alle livets områder finnes fallgruver, dype som sådann - men den dagen vi tror at vi kan fortsette i det evige uten virkelig å hvile, både fra tanker og arbeid, vel, da får vi en lang vei å klatre opp igjen. Ordet"tro" er på en stillehavsøy visstnok oversatt med "Å hvile i Jesus med hele sin tyngde"..... tankevekkende. Når hviler du best?

Ingen kommentarer: