onsdag 25. juli 2012

"Each man should live in his own country"

Utsagnet kom fra en god latvisk venn idet vi diskuterte fremtidsplaner, drømmer og ønsker. "...men når det ikke er mulig må man reise utenlands" Der satt jeg, x`te generasjons nordmann, godt utdannet, veletablert og med stempler nok i passet til å beskrives som bereist. Ikke fordi jeg noensinne har måttet reise utenlands, men fordi jeg har hatt lyst - og mulighet. Min latviske venn har nok også reiselysten i seg, men kanskje drukner den litt i det faktum at utenlandsturer ikke alltid er på fritidsbasert grunnlag, men mer en dyd av nødvendighet. Økonomiske nedgangstider og høy arbeidsledighet fører til at flere og flere latviske unge reiser utenlands for å få seg jobb. Og jo flere som reiser, jo færre er det igjen i landet for å få det på fote igjen. På reisen fra Riga inn til området Latgalia mot den russiske grensen lå enorme jordbruksarealer brakk, og landsbyene vi kjørte igjennom så mer ut som spøkelsesbyer enn steder folk vil kalle hjem. Jeg er ingen historiker eller analytiker, og observasjonene mine kan nok ikke brukes i noen offisiell tilstandsrapport om landet. Men jeg har fått møte mennesker. Mennesker som med tårer i øynene forteller om at byene de vokste opp i nærmest tømmes for mennesker, om eldre som lever på en pensjon lik null, og om unge som søker utenlands for arbeid og en fremtid. "Enhver skulle kunne leve i sitt eget land" Tenk om det var Norges økonomi det gjaldt? Tenk om det var våre byer og bygder som ble fraflyttet, våre åkre som grodde igjen, våre besteforeldre som levde i usle sosialboliger? Hva ville vi gjort? Det er lett for oss å sitte på vårt eget berg og hegne om vårt eget. Deler vi med oss slik vi burde, og rekker vi ut hendene til de som ikke bor i "verdens beste land" slik vi bør? Jeg har ingen svar på innvandringspolitikk og fri arbeidsflyt, og kanskje finnes det heller ingen lettvinte løsninger. Men å lukke øynene for andres harde virkelighet - det er ihvertfall ingen løsning.
Vakker utsikt til Raznas Ezers, en av Latvias største innsjøer

Ingen kommentarer: