torsdag 20. desember 2012

Et viktig spørsmål....


... er ikke hvorvidt gulvet er vasket, eller alle de syv sorter er pent pakket i bokser klare til å åpnes. Det er heller ikke hvorvidt gavene er kjøpt eller svoren blir sprø nok på mandag.
Det viktige spørsmålet er hvorfor DU feirer jul.
Ifølge en uttalelse fra en i Human etisk forbund hadde han ingenting imot at noen feiret julen til minne om Jesu fødsel, men for han var det helt andre grunner til å feire jul (han gikk ikke nærmere inn på hva de var)
Så hvorfor feire jul? For at handelsstanden skal rope høyt hurra over at vi atter en gang har overgått oss selv i summen penger vi bruker for at disse dagene skal bli perfekte?
For å kanskje oppnå den flytktige følelsen kalt juleglede, den nostalgiske "I`m dreaming of a white christmas"- følelsen som vi lengter etter, men sjeldent oppnår i mer en noen få glimt; når kjenningsmelodien til "Tre nøtter til Askepott" fyller huset, når hovmesteren snubler i tigerhodet for ørtende gang, eller når stjerna lyser i toppen av treet?
For å tilbringe tid med de man er glad i?
For å feire at sola har snudd, og vi er på vei til lysere tider igjen? (da burde vi vel strengt tatt kun tatt langhelg iår, med fri på vintersolverv, og så gått tilbake på jobb på mandag)
For å få noen ekstra fridager?
For å hvile?
For å ha noe å se frem til gjennom en lang, mørk høst her oppe under Nordpolen?

Grunnene er mange, men i år mer enn tidligere kan det se ut som om det er veldig viktig å ikke "rippe opp i" den gamle myten om Han som ble født i en stall.
En anonym amerikaner betalte en betydelig sum for å få plakaten" Keep the merry(julenissen), forget the myth(Jesus)" klistret opp på selveste Time Square i New york.
I sverige var det ok med julegudstjenester for skoleelever, så lenge det ikke ble lest fra evangeliet, bedt bønner eller sunget salmer.
I Norge har vi fått en ny versjon av "Deilig er jorden" - en avkristnet en som sådann.

Vel, kanskje er det på tide å avlyse jula? Jeg mener, så kan man feire eller ikke feire det man vil. Men tenk så mye stress man hadde spart seg om vi slapp å gå til yttergrensene for å danne rammen rundt den flyktige følelsen kalt julefred.

Misforstå meg rett; jeg lengter etter den barnlige julegleden; når snøen har lagt seg ute, inne lukter det vørterbrød og grantre, og spenningen rundt hva som skjuler seg bak gavepapiret når nye høyder.
Men når alt det falmer, hva blir da igjen? Våger jeg å tenke over det? Er det noe mer?

Valget er mitt, og som med så mange andre ting i livet skylder jeg meg selv å tenke igjennom hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Så, hvorfor feirer jeg jul? Hvorfor feirer du jul?

Av hele meg ønsker jeg deg en god jul, en jul med kjærlighet, glede og fred. Ikke den fred som verden gir, men den fred som begynner med en uro, og en undring rundt et lite barn født i en kald stall...


                           
                                                         Jul????

1 kommentar:

Sylke Feldhusen sa...

Hei Ingvill! Måtte smile av den første linjen, for jeg satt her i dag og tenkte på akkurat det samme... Har vært syk i en uke nå og ikke gjort noe som helst av juleforberedelser. Ja, tenkte jeg i dag, det er jo ikke så farlig om det er støvsugd eller ikke - juletreet skal alltids komme opp, og litt dekorasjon - det får holde. Det er som du sier, budskapet om Jesu fødsel som er det viktigste, ikke alt det kunstige som blir laget rundt julen... Orker nesten ikke å gå i butikken før jul, det blir så overlesset og rart...

Jeg ønsker deg en velsignet og fredfylt jul!