torsdag 1. november 2007

Gjensyn med Bafoulabe




Mange har sikkert fått med seg at for 6 år siden bodde jeg fem måneder i Mali, i en landsby som heter Bafoulabe. (Navnet betyr "der to elver møtes") For tre uker siden var jeg så heldig å få et gjensyn med landsbyen, og ikke minst menneskene jeg ble kjent med der.
Størst var kanskje gensynet med Mamoni ( hun som står nærmest meg på det nederste bildet), som var hushjelp for meg og de tre andre teamjentene mine den gang. Hun var muslim, men ble kristen mens vi var der nede, og døpte seg rett før vi reiste hjem. Hun var ivrig i bibelgruppa vi startet, og overtok ledelsen for den etter at vi reiste. Nå, 6 år etter, er den fortsatt oppe og går, og Mamoni er fortsatt leder!!
Dette er ei dame som har opplevd enormt mye motgang i livet sitt; Hennes to barn bor i hovedstaden med faren ( det er alltid faren som får barna dersom mor og far av en eller annen grunn skiller lag...), hun giftet seg på nytt og reiste til Senegal, hvor mannen hennes var fra. Kort tid etter døde mannen, og hun satt igjen hos svigerfamilien. Da tok kvinnene i kirken i Bafoulabe affære, og betalte billetten hennes tilbake til landsbyen. Nå har hun funnet lykken med en lokal evangelist, og så snart de har råd, skal de gifte seg.
Det var utrolig stort å treffe henne igjen, for det viste seg at min frykt for at vi var glemt, virkelig var helt ubegrunnet. Jeg innså at den tiden vi brukte der nede den gangen, og det arbeidet vi gjorde, virkelig bar frukter, og det var utrolig godt å kjenne.
Så var det desto tøffere å atter en gang si hadet. Men jeg har vendt tilbake en gang, kanskje vil jeg gjøre det igjen???

Ingen kommentarer: